TY - GEN AU - Galeano Galeano,Oriela María AU - Hoyos Rubio,Lina Gabriela AU - Rhenals Martínez,María Claudia AU - Anaya Herrera,Jhon Edinson TI - Cartilla Ambientalito como estrategia pedagógica para fomentar el cuidado del medio ambiente en estudiantes del grado primero del Centro Educativo Milagros PY - 2022/// CY - Sincelejo PB - Corporación Universitaria del Caribe - CECAR KW - Aprendizaje KW - armarc KW - Conservación de los recursos naturales KW - Derecho ambiental KW - Desarrollo sostenible KW - Educación ambiental KW - Cartilla KW - Educación ambiental KW - Estrategia KW - Objetivos del desarrollo sostenible N1 - Trabajo de grado; Abad, A. (2015). El reciclaje, como estrategia para el incremento del empleo, aplicación económica de residuos y el cuidado del medio ambiente. DELOS Desarrollo Local Sostenible, 9. https://www.eumed.net/rev/delos/22/reciclaje.zip; Amaya, Y. M., y Valiente, S. B. (2018). Explorando en la huerta me divierto, aprendo y el medio ambiente protejo. 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Entre los resultados se obtuvo que el centro educativo está en un nivel bajo en formación y gestión de los ODS referentes al ambiente, y al implementar la cartilla se observó que el 100% de los estudiantes muestreados participaron activamente en cada una de las sesiones planificadas, por lo que los docentes valoraron al 100% la iniciativa, comprometiéndose a vincularla al proyecto ambiental escolar PRAE y a las clases de naturales y ciencias sociales. En conclusión, la cartilla Ambientalito puede ofrecer un recorrido inductivo (de lo particular a lo general) o deductivo (de lo general a lo particular), haciendo un aprendizaje significativo en los menores; Teaching work is a key factor for strengthening environmental care in educational institutions, so this research focused on analyzing the impact of the Environmentalito digital booklet as a playful pedagogical strategy for boys and girls in the first grade of the Center. Educational Miracles, framed in a qualitative approach and research-action type, in which 3 teachers from the Educational Center and 26 students voluntarily joined. In the first instance, the environmental problem inherent to the context of the Educational Center was diagnosed, taking into account the ecological component of the Sustainable Development Goals ODS, then the impact of the Environmentalito digital booklet was designed and analyzed as a playful pedagogical strategy and, finally, the intervention was evaluated. Among the results, it was obtained that the educational center is at a low level in training and management of the SDGs related to the environment, and when implementing the primer, it was observed that 100% of the sampled students actively participated in each of the planned sessions. Therefore, the teachers valued the initiative 100%, committing to link it to the PRAE school environmental project and to the natural and social sciences classes. In conclusion, the Ambientalito primer can offer an inductive route (from the particular to the general) or deductive (from the general to the particular), making significant learning in minors. Keywords: strategy, Sustainable Development G ER -